In POWDER TO THE PEOPLE duikt Helena Elshout in archiefdozen van een oud familiebedrijf. Ze vindt poeder, appels en nieren. Ze kijkt in de spiegel, in de ogen van haar grootmoeder, en ontdekt de vergeten geschiedenis van een magisch medicijn.
Tussen de jaren ’20 en ’80 waren ‘zenuwpoeders’ enorm populair tegen alle mogelijke fysieke en psychische ongemakken. Deze pijnstiller en opkikker hield vooral vrouwen paraat om te produceren, zorgen en consumeren. Het medicijn was vrij verkrijgbaar en werd ingezet op de werkvloer in de textiel- en andere industrieën in Vlaanderen. Veel mensen raakten verslaafd en kregen fatale nierziekten. Helena Elshout is een van de erfgenamen van een van de belangrijkste producenten van de zenuwpoeders.
POWDER TO THE PEOPLE gaat over de erfenis van een vermogen met een rafelend randje.
Helena Elshout deed toonmomenten en bracht tekstfragmenten op Par Hasard, Chambres d’O, Women and Children First Festival van VIERNULVIER, bij WARP Contemporary Art Gallery, KAAP en BUDA.
Helena Elshout maakt documentaire en tegelijk persoonlijke voorstellingen die balanceren tussen wrange humor en lichtvoetige ernst. Ze werkt aan een vierluik over moederschap en erfenis. Wat krijgen we mee van onze voorouders en wat geven we door aan de volgende generaties? In elke voorstelling duikt ze in een ander deel van haar erfenis en zo ook een ander stuk familiegeschiedenis. Onderweg onderzoekt ze hoe dat werkt, moeder zijn. Uit welke moeders zijn we geboren en welke moeders kunnen geboren worden in ons? InERF (2024) onderzocht ze haar genetische bagage, inPOWDER TO THE PEOPLE (2025) haar financiële erfenis, in BAMAMA haar koloniale familiegeschiedenis en in STEM gaat ze haar artistieke en queer voorouders achterna.
Souffleur: Frouke Van Gheluwe
Eindregie: Julie Cafmeyer
Outside eye: Katja Dreyer
Dramaturgisch advies: Joline Vermeulen
Bewegingscoach: Lisi Estaras
Scenografie: Ine Van Bortel en Wim Piqueur
Video: Wim Piqueur
Kostuum en collages: Irene Barrera Beltran
Lichtontwerp, techniek en productionele ondersteuning: Ine Van Bortel
Geluid: Bert Toulet
Vormgeving en kostuum campagnebeeld: Katrien Baetslé
Fotograaf campagnebeeld: Sofie De Backere
Zakelijke en productionele ondersteuning: Koen Massé
Communicatieve ondersteuning: Silke Bomberna
Fotograaf scènebeelden: Helena Verheye
Met de steun van: de Vlaamse Overheid, C-mine, stad Gent, Literatuur Vlaanderen
Residenties en repetitieruimte: KAAP, BUDA, VIERNULVIER, C-Mine, CC Sint-Niklaas, c o r s o, laGeste, Industriemuseum Gent
Met dank aan: De Leesclub, Par Hasard, stadsarchief Sint-Niklaas, Chambres d’0, WARP Contemporary Art Gallery, André Geerinck, Arnout De Cleene, Christine Roggeman, Jeanine Tuypens, Liesbet Hermans, Licette Polfliet, Mira Bryssinck, Rebecca Leenaerts, Rona Kennedy, Wilfried Snick, Wim De Cleene
Naast de voorstelling is er een podcast in de maak over de geschiedenis van de zenuwpoeders i.s.m. Selkie (Ruben Nachtergaele en Eva De Groote), ondersteund door het VAF, Industriemusuem Gent en CC Sint-Niklaas: lancering najaar 2026. En er wordt een expo voorbereid i.s.m. Industriemuseum Gent, ondersteund door het Cultureel-erfgoed-decreet: opening mei 2026.