In Under the Influence worden de intieme momenten van het liefdeskoppel Mabel en Nick, vernoemd naar de twee hoofdpersonages uit ‘A Woman Under the Influence’ (1974) van John Cassavetes, belicht. Binnen de beslotenheid van hun huiselijke omgeving verkennen ze onderwerpen zoals de cyclus van menstruatie en de mystiek van de maan. Deze gesprekken nemen vaak een therapeutische of zelfs rituele vorm aan, waarbij ze elkaar steeds trachten te steunen en te begrijpen.
NL_
Theatermakers en geliefden Colette Goossens en Stan Martens werden geraakt door de film ‘A
Woman Under the Influence’ van John Cassavetes (1974). De film neemt de kijker mee in het leven
van het koppel Mabel en Nick. Mabel is vastgebonden aan hun huis en aan de vele huishoudelijke
taken die ze uitvoert, een situatie die haar langzaam maar zeker in een neerwaartse spiraal doet
wegzakken. Tegelijkertijd komt Nicks onvermogen om met de mentale instorting van Mabel om te
gaan tot uiting in passieve agressie.
Samen met regisseur Laurens Aneca hebben Colette en Stan zich laten inspireren door deze film.
Centraal in hun creatieve proces stond de vraag hoe liefde en zorg verenigd kunnen worden in een
relatie waarin een partner worstelt met ernstige emotionele en fysieke instabiliteit.
‘Under the Influence’ speelt zich af in een intieme setting waar uitgebreide gesprekken worden
gevoerd over liefde, samenleven en de cyclus van menstruatie. Deze gesprekken nemen vaak een
therapeutische vorm aan, waarbij Mabel en Nick elkaar steeds trachten te steunen en te begrijpen.
ENG_
Theater makers and lovers Colette Goossens and Stan Martens were touched by John
Cassavetes’ film “A Woman Under the Influence” (1974). The film takes the viewer into the
lives of the couple Mabel and Nick. Mabel is tied to their home and the many household
chores she performs, a situation that gradually sinks her into a downward spiral. At the same
time, Nick’s inability to deal with Mabel’s mental breakdown manifests itself in passive
aggression.
Together with director Laurens Aneca, Colette and Stan drew inspiration from this film.
Central to their creative process was the question of how love and care can be united in a
relationship in which one partner struggles with severe emotional and physical instability.
https://www.pzazz.theater/nl/recensies/toneel/het-leed-van-de-hele-wereld-bij-een-bord-spaghetti
‘Under the influence’ werpt een tragikomische blik op psychisch lijden
Goossens en Martens tonen zich hier twee beloftevolle rasacteurs die met weinig meer dan hun lijf en wat woorden het publiek een verhaal laten beleven dat even tragikomisch als herkenbaar is, en daardoor des te vermakelijker én ontroerender toneel oplevert. Toneel dat daarenboven een broodnodige, heldere,tragikomische blik op psychisch lijden toont. – Els Van Steenberghe, FocusKnack
Spel: Colette Goossens en Stan Martens
Regie: Laurens Aneca
Dramaturgie: Lotte Vrancken
Scenografie: Shervine Sheikh Rezaei
Kostuum: Lena Mariën
Muziek: Seppe Vande Veire
Lichtontwerp en techniek: Lies Van Loock en Sarah Feyen
Outside eye: Daan Borloo
Productieleiding: Noor de Graaf
Promobeeld: Lieselot Siddiki en Pepijn Siddiki
Scènefotografie: Faber Mahieu
Coproducenten: Theater Malpertuis, detheatermaker, Het Nieuwstedelijk, en C-mine
Met dank aan theater arsenaal, Compagnie Cecilia, het Nieuwstedelijk, Kunstencentrum BUDA,
KOPERGIETERY en Jesse Vandamme
Met de steun van de Vlaamse Overheid