In Surfer Rosa Begijntje werpt Adriaan Van Aken een hedendaags licht op de heimatnovelle ‘De zeer schone uren van Juffrouw Symforosa, begijntjen’ van Felix Timmermans (1918).
Het begijntje Symforosa (Joke Emmers) krijgt op een lenteochtend bezoek van een tuinman (Pieter Embrechts) die de druivelaar komt snoeien. Ze raakt op slag verliefd, maar durft het hem niet zeggen. En als ze op het punt staat het toch te doen, komt Martinus zelf met verrassend nieuws.
De wereld van Timmermans verbindt Adriaan met het klankbeeld dat Pixies creëerden in hun debuutalbum ‘Surfer Rosa’. In nagenoeg al hun nummers worden stille en luide, volle en lege passages, afgewisseld. En dat is ook wat Adriaan met deze voorstelling doet. Tegenover dat miniscule verhaaltje in die ragfijne taal, hele grote muziek zetten die drijft op contrast.
Diepe emoties. Luide muziek.
originele tekst Felix Timmermans
concept, tekstbewerking, regie Adriaan Van Aken
regie Roel Swanenberg
spel Joke Emmers & Pieter Embrechts
muziek STILLL (Pieterjan Vervondel & Mirko Banovic)
scenografie Saskia Louwaard
kostuum Joëlle Meerbergen
dramaturgie Els Theunis
geluid Tom Buys
een coproductie van Het nieuwstedelijk en Het Laatste Bedrijf
“Voor Adriaan Van Aken van Het Nieuwstedelijk zijn lezen en luisteren complementaire dingen.”
“Het Nieuwstedelijk heeft een unieke vorm gevonden voor wat zich niet zeggen laat.”
★★★★ in De Standaard voor Surfer Rosa Begijntje Lees
“Rockend én intiem: gaat dat samen? Absoluut!” ★★★★
“Met de nauwkeurigheid en het respect waarmee een hovenier de rozen snoeit en de boomkruinen knipt, snoeide en knipte Van Aken Timmermans tekst tot prachtige ‘projectiepoëzie’. Dat is een lelijk woord voor een wonderlijk iets.”
“Timmermans verwoordt de zachte ziel van het begijntje, STILLL verklankt het pompende verlangen van haar hart.”
“…wie zin heeft in zacht-romantische poëzie op een trillend bedje van ravissante rock weet waarheen.”
★★★★Knack Focus Lees
“Een klassiek verhaal over eenzijdige liefde uit 1917 dat even relevant is in 2022, weliswaar gesitueerd op de Oude Markt in de plaats van in het Begijnhof.”
“muziek zal altijd de kunstvorm zijn die het dichtst bij vreugde, verdriet en herinneringen staat. En dat hebben ze bij Het Nieuwstedelijk volledig begrepen.”
VETO Lees
Organisatie: Het Nieuwstedelijk
Foto credit: Boumediene Belbachir