Herinnerde voorstellingen. Herinnerde scènes. Herinnerde kwellingen. Herinnerde vreugden. Herinnerde kostuums. Herinnerde verhalen. Het geluid van ademhaling en zuchten in het half-licht. Geconfronteerd met het publiek, dit publiek hier, en een ander publiek – de doden en de levenden op onverklaarbare wijze verenigd.
De vervaging van het echte en het denkbeeldige, het verleden en het heden, de scène en de zaal, de acteurs en de toeschouwers die zich in de loop der jaren hebben opgestapeld. De ruimte is rusteloos, spookachtig, ongemakkelijk. Er klinkt muziek uit een andere kamer of een andere wereld. Stemmen fluisteren. De ogen in de duisternis staren terug. Kijken en bekeken worden.
How Goes The World, Sir, Now?, Tim Etchells’ bijdrage aan de reeks Histoire(s) du Théâtre, is gebaseerd op een citaat uit Shakespeare’s Macbeth. De voorstelling roept de geschiedenis van het theater op als een rusteloze, ongemakkelijke en absurde orgie – ademend, fluisterend, schreeuwend, kijkend en herinnerend in de duisternis – terwijl de wereld achter het podium trilt in een staat van eeuwigdurende en huidige onzekerheid.
Tim Etchells is een Britse kunstenaar en performer, geboren in 1962. Hij was medeoprichter van het gezelschap Forced Entertainment in 1984 en is sindsdien de artistiek directeur ervan. Etchells’ werk verkent vaak thema’s zoals taal, communicatie, en de relatie tussen performer en publiek. Zijn voorstellingen zijn wereldwijd gepresenteerd op belangrijke podia en festivals. Op uitnodiging van NTGent creëert Etchells nu het vijfde deel van de reeks Histoire(s) du Théatre en volgt Milo Rau, Faustin Linyekula, Angélica Liddell en Miet Warlop op.
credits
met
Aurélie Alessandroni, John Rowley, Lisah Adeaga, Neil Callaghan
regie
dramaturgie
Matthias Lilienthal
muziekontwerp
Graham Miller
lichtontwerp
Dennis Diels
kostuumontwerp
Jo De Visscher
productie
NTGent
coproductie
Tandem Scène Nationale (Arras-Douai), Wiener Festwochen
Organisatie: NTGent