Aan het begin van de 20ste eeuw was het bon ton om in je huiskamer een dodenmasker aan de muur te hangen, meer bepaald dat van een jonge onbekende vrouw die in de Seine zou zijn verdronken. Deze ‘inconnue de la Seine’, met haar mysterieuze glimlach, vormde voor veel vrouwen een schoonheidsideaal en inspireerde heel wat kunstenaars. Ook nu nog, meer dan een eeuw later.
Atelier Bildraum, Frederik Neyrinck en Sabryna Pierre verplaatsen de mythe van de onbekende schone naar de hedendaagse beeldcultuur. In hun 21ste eeuwse opera ‘i c o n’ creëren ze een hybride mix van een fotoshoot, filmset en concert, en tonen ze hoe wij vandaag met het menselijk portret omgaan.
Net als bij Andy Warhol en zijn Factory events vervaagt in ‘i c o n’ de grens tussen de kunstenaar op scène en de toeschouwer. Het icoon wordt aanschouwer, model wordt fotograaf, man wordt vrouw, slachtoffer wordt dader.
Atelier Bildraum, Frederik Neyrinck en Sabryna Pierre maken met ‘i c o n’ een totaalervaring waarin droom en werkelijkheid inwisselbaar zijn, een universeel verhaal over schoonheid, vergankelijkheid en dood.