Een muziekspektakel met revueliedjes
Een revue van iconen uit het Gentse volkstoneel
Herneming van de succesproductie
Voor de Gentse Feesten 2019 schreef Luk De Bruyker in opdracht van BVBA Stage Music en Koen Crucke en Ann De Prest een nieuw spektakel onder de titel : “Revue”
De titel dekt verschillende ladingen. Enerzijds wil het spektakel een overzicht bieden van het revuetheater in Gent de voorbije 100 jaar en anderzijds wil de productie een aantal markante Gentse figuren, binnen het volkstheater de ‘revue’ laten passeren.
Auteur Luk De Bruyker laat het standbeeld van Romain ‘levend’ worden en het is Romain zelf die op scene het “revuetheejoater” belicht.
Romain is de ideale ervaringsdeskundige. Hij maakte zowel de grote bloei als het verval mee en hield er zelfs een echtscheiding aan over.
Hij scheidde immers van de gevierde revue artieste Mary Brouillard op het moment dat hij besliste om te stoppen met schijven van revue’s.
We maken kennis met auteurs als Pol Speeckoart, Henri Van Daele, Paul Berkenman, Roger Piers, Eddy Daese… en markante figuren als Gustje De Puydt, Mary Brouillard, Lène Maréchal, Yvonne Delcour, Theo Daese, Gust Lajoie…
De liederenschat overspant meer dan 100 jaar en zowel vergeten als gekende revueliedjes worden met elkaar afgewisseld.
We starten met een medley van Franse Chansons…en ontdekken de vele Franse deuntjes die een Gentse tekst kregen.
Om het geheel eigentijds te laten klinken werd aan Dirk Peeters gevraagd om nieuwe arrangementen te schrijven.
Koen Crucke en de sopraan Ann De Prest zullen de liedjes vertolken en vaak een eigenzinnige interpretatie brengen.
Luk De Bruyker, die andermaal in de rol van Romain kruipt, vertelt, geeft kritische commentaar en zingt Romain’s liederen.
Het orkest bestaat uit Dirk Peeters (arrangementen/directie/piano) Rein De Vos (akkordeon/bandoneon) en Eric Rits (slagwerk).
Er kan ook een combi-ticket worden aangekocht voor verschillende voorstellingen van het volkstheater :
Revue – de Loatste Kanse – Est zo goed ja
Organisatie: KCM Stagemusic
Foto credit: Frederiek Van De Velde