Al vanaf de beginjaren van de Sovjet-Unie veranderde het Russische muziekleven. Componisten moesten nu muziek maken die dienstbaar was aan de nieuwe socialistische staat. In composities overheersten voortaan het geluid van fabrieksmachines en tractoren en vooral de namen Lenin en Stalin. Uitvoerende musici moesten wat betreft de composities van tijdgenoten voorzichtig zijn. Verkeerde vriendschappen, familiebanden of Duits-klinkende achternamen konden hen in gevaar brengen. Een enkeling kreeg de kogel voor zijn werk, anderen werden gearresteerd en belandden soms jarenlang in de Goelag. Maar ook daar werkten ze door.
Aan de hand van tien levens, zoals van de pianist Svjatoslav Richter, de componisten Sergej Prokofjev en Moisej Vainberg en de pianiste Maria Joedina probeert Michel Krielaars de muzikale Sovjetwereld tot leven te brengen. Uit alles wat hij op het spoor kwam, blijkt dat de werkelijkheid nog absurder is dan je zou verwachten.
Naar aanleiding van zijn nieuwste boek De klank van de heilstaat maakte Michel Krielaars samen met mezzosopraan Henriette Schenk en pianiste Irina Antonova een muzikaal-literair programma over verschillende componisten in het boek aan bod komen, onder andere Prokofiev, Weinberg en Shulzhenko. Het programma duurt ongeveer een uur.
Organisatie: Boekhandel Walry & Uitgeverij Pluim