Kamerorkest Da Capo en “Nightingale”
Toen Bizet’s Carmen (gebaseerd op het gelijknamige boek van Prosper Mérimée) in 1875 in première ging, reageerde de mondaine operawereld geschokt. Opera’s hoorden geen podium te bieden aan volkse taferelen met zigeuners, rokende vrijgevochten uitdagende vrouwen, deserteurs, smokkelaars en ander gespuis.
Ondank de eerste kritieken groeide de opera uit tot een van de populairste Westerse opera’s ooit, met dank aan de kracht van opzwepende ritmes, felle kleuren en uitgesproken karakters.
Bizet zelf mocht het succes nooit meemaken. Hij overleed luttele maanden na de première, overtuigd dat hij een miskleun had gecomponeerd.
Meer dan 140 jaar na de première houdt ook Kamerorkest Da Capo de mythische status van de opera in stand. Het orkest voert het werk in een eigenhandig uitgewerkte suite-vorm uit, met sopraan Lisa De Rijcke als schitterende titelrol-vertolkster.
Verder doet Kamerorkest Da Capo in “Nightingale” wat het al jaren doet: een gevarieerd avondprogramma, zorgvuldig geselecteerd uit een periode van 250 jaar kamer- en andere klassieke muziek, in samenwerking met een beloftevolle solist, en dat alles in een meer dan genoeglijke Gentse setting.
Op het programma:
Sinfonia in E Minor (C.P.E. Bach)
Simple Symphony (B. Britten)
Lascia ch’io pianga (Rinaldo) (G.F. Händel)
Carmen Suite (selectie) (G. Bizet)
The Nightingale (A. Alyabiev)
O Mio Babbino Caro (G. Puccini)
e.a.