Selectie 1: Yvonne Rainer / The Man Who Envied Women
Yvonne Rainer construeert rond een bekend thema – het uiteenvallen van een huwelijk – een waanzinnig grappig relaas van een zelfingenomen rokkenjager. Zittend in een stoel tegenover de camera blijft Jack Deller (afwisselend gespeeld door twee acteurs) doordraven over vrouwen, wier visuele afwezigheid doorheen de hele film loopt. Op de soundtrack horen we hun vragen en opmerkingen, soms kwaad of soms eerder laconiek, die Dellers zelfverzekerde discours zowel benadrukken als ondermijnen. De gesproken woorden zijn ontleend aan teksten uit film en alledaagse cultuur, uit poststructuralistische, psychoanalytische en feministische theorieën. Behalve het thema van de mislukte (heteroseksuele) relatie, worden andere strijdarena’s verkend: de woningnood en gentrificatie in New York in de jaren tachtig, abortusrechten, de gewelddadige interventies van de VS in Latijns-Amerika. Een oneindige collage van tegenstrijdige betekenisniveaus resulteert in steeds nieuwe connecties en contexten. Barbara Kruger schreef in Artforum in 1986: “Rainer streeft niet naar een soort welgemanierde correctheid of een meesterlijke, vaderlijke notie van ‘transcendente intellectuele helderheid’; ze neigt eerder naar een soort tuimelingsproces, een verstoring van het evenwicht tussen macht, taal en lichaam.” (Berlinale Forum Expanded) (Engels gesproken)
Selectie 4: Fairuz & El Moïz Ghammam, Lisa & Clara Spilliaert
Een programma als een dubbele ‘double bill’ met werk van zus en broer Fairuz & El Moïz Ghammam, en de zussen Lisa & Clara Spilliaert. Aftastende zoektochten in de complexe ruimtes die zich bevinden tussen verschillende culturen en verschillende generaties. (Engelse ondertiteling)
In the presence of Fairuz Ghammam & El Moïz Ghammam, Clara Spilliaert & Lisa Spilliaert
Presented in collaboration with Art Cinema OFFoff
Selectie 8: Maryam Tafakory, Forugh Farrokhzad
Het werk van Maryam Tafakory hercontextualiseert op een radicale manier film, poëzie en archiefklanken en -beelden en gaat op die manier een vitale dialoog aan met de postrevolutionaire Iraanse cinema. In haar video-essays en live performances maakt Tafakory gebruik van digitale collage om nieuwe betekenislagen te creëren en bestaande te verhelderen. Tafakory’s werk richt een prismatische lens op de Iraanse cinema en manieren om verhalen te vertellen, zonder de westerse blik centraal te stellen. Haar films zijn gemaakt voor wie vertrouwd is met de culturele artefacten die ze gebruikt, maar zijn toch ook toegankelijk voor wie daar niet vertrouwd mee is. Dit programma brengt naast twee korte films van Tafakory ook een live werk dat zelden wordt uitgevoerd en dat niet mag worden opgenomen of op een andere manier gedocumenteerd mag worden. Het efemere karakter van dit werk maakt het de meest indringende expressie van Tafakory’s engagement tot wat zichtbaar is en wat niet, het taboe, het abstracte en versluierde. Het programma sluit af met een screening van The House Is Black, de enige film gemaakt door Forugh Farrokhzad, wiens geschriften en poëzie Maryam Tafakory van jongs af aan diep hebben geraakt en geïnspireerd. (Engelse ondertiteling)
Followed by a conversation between Maryam Tafakory and Mahdieh Fahimi
Meer info: Courtisane festival 2023 – 22nd edition | Courtisane
Organisatie: Courtisane Festival